Nieuw, Online voeding/leefstijlcoaching!

Is gezond eten duur?

Is gezond eten duur? Veel mensen vinden dat gezonde boodschappen duur zijn. En ik ben het er mee eens dat ik sommige prijzen uit verhouding zijn en dat het best frustrerend is als een zak chips minder dan een euro is en een bak aardbeien drie keer zoveel kost. Toch denk ik dat dit niet altijd een goed excuus is om te kiezen voor veel ultra bewerkte en ongezonde producten. In dit geval gebruik ik de term ongezond om even duidelijkheid te creëren, hiermee bedoel ik voeding die weinig gunstige voedingstoffen bevat en/of ultra bewerkt is. 

Lees meer »

Leefstijl in de blue zones: Okinawa, Japan

Okinawa is een eiland in Japan. Op Okinawa worden vrouwen gemiddeld ouder dan op andere plekken op aarde, daarnaast hebben de mensen hier 3 keer zoveel kan om de honderd jaar te halen als mensen uit de VS. Dit is deels te danken aan hun gezonde eet- en leefgewoontes. Diverse factoren spelen hier een rol in. Welke dat zijn daar vertel ik je meer over in dit artikel.

Lees meer »

Hoe ongezond is bewerkt voedsel?

In de supermarkt met wel duizenden producten, is het soms lastig om te kunnen filteren wat nou 'gezond' en 'ongezond' is. Hoewel ik zelf er achter sta dat als je mate houdt met het consumeren van bepaalde producten, is het natuurlijk wel belangrijk om er bewust van te zijn hoe voedzaam je voeding is. Dit kan soms best lastig zijn. Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder.

Lees meer »

Leefstijl in The Blue Zones: Ogliastra Sardinië

Geïnspireerd door conversaties die ik hier in Griekenland gehad over gezondheid en leefstijl heb ik besloten om een nieuwe serie artikelen te starten over 'The blue zones'. Misschien heb je er ooit wel van gehoord. The blue zones zijn 5 plekken op de wereld waar mensen gemiddeld ouder worden dan op andere plekken in de wereld. Naast dat ze ouder worden qua leeftijd worden ze vaak ook gezonder ouder met minder ziektes en gezondheidsproblemen. Als leefstijlcoach en diëtist in opleiding vind ik dit dan ook een interessant onderwerp om te onderzoeken. Wat de reden hiervoor is? Daar is niet makkelijk een eenduidig antwoord op te geven, wel kunnen we hier dieper op in gaan. Daarom zal ik komende tijd per artikel 1 blue zone onder de aandacht te brengen. Om te beginnen Ogliastra in Sardinië.

Lees meer »

Mijn leven in Athene

Een nieuwe omgeving, met nieuwe indrukken en een andere leefstijl. Sinds twee weken woon ik in Athene voor een aantal maanden vanwege mijn studie. Tot nu toe een hele mooie ervaring en daar komen vast nog veel mooie ervaringen bij. Hier ga ik samen met een team werken aan de gezondheid van vluchtelingen, een mooie kans die ik niet wilde laten liggen. Ook ervaar ik zelf verandering in onder andere mijn leefstijl, structuur en voeding. In ieder geval zijn veel dingen in Griekenland anders dan Nederland. Ben je hier benieuwd naar? Lees dan snel verder!

Lees meer »

5 x voedzame ontbijtjes

Het ontbijt... volgens sommige is het de belangrijkste maaltijd van de dag. Hier is veel discussie over. Sommige mensen kunnen namelijk prima zonder ontbijt de dag doorkomen terwijl andere zonder ontbijt 'hangry' de deur uit gaan. 

Lees meer »

6 Tips om minder suiker te consumeren

Suikers leveren energie aan het lichaam, ik zou daarom ook nooit zeggen dat je het niet nodig hebt. Maar over het algemeen eten mensen meer suiker dan nodig. Koolhydraten worden in het lichaam ook afgebroken tot suikers. Maar toch is er verschil in het soort koolhydraten. Suikers worden namelijk snel opgenomen en kunnen daardoor voor een snel stijging in de bloedsuikerspiegel zorgen. Als gevolg hiervan kan de bloedsuikerspiegel daarna snel dalen en kan er een hongergevoel optreden. Omdat suikers snel worden opgenomen en de drang naar meer eten kan verhogen kan het een rol spelen bij het ontwikkelen van overgewicht. Het WHO advies is daarom max. 10% van de totale energie inname per dag. Dit komt neer op 40-50g suikers per dag voor volwassenen. Dat geldt voor alle vrije suikers, dus toegevoegde suikers maar ook suikers die van nature aanwezig zijn in voeding. De enige uitzonderingen zijn. En in Nederland eten we gemiddeld 128 gram suiker per dag. Daarom is het beperken van he hoeveelheid suikers een aandachtspuntje. Lees hier dan 6 tips om je suikerinname te verminderen. 

Lees meer »

Mijn 10 favorieten van dit moment

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een post heb gemaak van 'mijn favoriete producten van dit moment'. Daarom vond ik het weer eens tijd om jullie mee te nemen in welke producten ik nu regelmatig gebruik in mijn dagelijkse voeding. Ze zijn niet allemaal super gezond maar uiteindelijk gaat het om een goede balans. Lees hier mijn 10 favorieten van dit moment en hoe ik ze gebruik.

Lees meer »