Eten op de Griekse Cycladen: Sifnos

Gepubliceerd op 13 juli 2022 om 12:27

De afgelopen week ben ik samen met een vriendin in Griekenland gaan eiland hoppen naar 3 eilanden verschillende eilanden: Sifnos, Milos en Kimolos.

Ik als liefhebber van voeding vind het dan ook leuk om lokaal voedsel uit te proberen, het doel van deze blog is dan vooral mijn ervaring hier en hoe de eetcultuur in deze eilanden van de cycladen (eiland groep in Griekenland) zijn. In dit blog zal ik het hebben over het eerste eiland 'Sifnos'. Ben jij benieuwd naar al het de lekkere en mooie highlights van deze reis? Lees dan snel verder!

Sifnos

Het eerste eiland waar ik ben geweest was Sifnos. Ik wist niet heel goed wat ik van te voren moest verwachten van dit eiland maar toen we eenmaal aankwamen zag ik een prachtige zee met mooi gebergte. De zee was helder blauw en je kon de bodem er door heen zien. Toen we arriveerde in het havenstadje Kamares voelde de sfeer gelijk goed. Onze Airbnb was ook in dit stadje. Nadat we waren aangekomen in onze Airbnb was het tijd voor een goede lunch. Onze host had ons al een aantal tips verteld en welke gerechten typisch van Sifnos waren.

Meropi

Voor onze lunch gingen we naar Meropi, een mooi restaurantje langs het water. Hier bestelde we een Griekse salade met in plaats van feta de typische kaas van Sinos genaamd Myzthira. Myzithra is een kaas gemaakt van de whey van geiten of schapen van het eiland. Het heeft een zachte, romige en ook een beetje zoute smaak.

Daarnaast bestelde we ook een lamsgerecht die Mastelo wordt genoemd. Mastelo is een traditioneel gerecht uit Sifnos wat langzaam wordt gegaard in een een schaal van klei. Het vlees wordt voor een aantal uur gestoofd in wijn met kruiden wat waardoor het een heerlijk smaakt en ook zo van het bot afglijdt.

Dolci restaurant cafe bar

Na onze lunch gingen we naar een klein dorpje Kastro, in het oosten van Sifnos. Het is een mooi pittoresk plaatsje en zeker waard om heen te gaan. Je voelt de sfeer van het eiland die ongedwongen en gezellig is. In Kastro gingen we naar Dolci, een restaurant, bar en café in een. We hebben hier niet gegeten maar we hebben wel wat gedronken en de zonsondergang gekeken. Het personeel was vriendelijk en het was een mooie eerste zonsondergang in Sifnos.

Crysopigi Tavern

De tweede dag op Sifnos gingen we met de bus naar Paralio Faros, een strand in het zuiden. Ook hier was de zee helder blauw. Via paralis Faros gingen we lopend naar een het kerkje 'Crissopigi monastary'. Daarna was het tijd om te lunchen en liepen we langs een restaurantje die 'Crysopigi Tavern' heet. Het was een mooi tentje met uitzicht op de zee. Onze host had ons aangeraden om de kikkererwten soep/stoof 'Revithada' te proberen. Aangezien ze deze op de menu kaart hadden staan besloten we voor deze optie te kiezen.

Revithada wordt traditioneel bereid op een zaterdagavond, zodat de lokale bevolking ervan kan genieten tijdens hun lunch op zondag. Bovendien is revithada het hoofdgerecht dat wordt geserveerd op traditionele festivals die het hele jaar door plaatsvinden in Sifnos, vooral tijdens de zomermaanden.

Ook hadden we daarnaast een zoete lekkernij die 'melopita' heet. Dit is een soort cake gemaak die je zou kunnen vergelijken met een cheesecake, gecombineerd met honing en de structuur is net iets anders. En hij smaakt erg lekker! Hij was zoet maar niet te overheersend.

Araxovoli

Voor het avondeten besloten we om voor seafood te gaan. Wat is nou een beter plek om seafood te eten dan op de eilanden waar de vissen dagvers worden gevangen! Hiervoor gingen we naar Araxovoli, een restaurantje aan de boulevard van het havenstadje Kamares waar we ook verbleven. Op het menu konden we kiezen tussen veel diverse soorten vis en zeevruchten. We besloten om octopus en rode mul te bestellen. Voor mij was dit ook de eerste keer dat ik echt een tentakel van een octopus at. Het klinkt ook wel een beetje ongewoon als je het nooit gegeten hebt maar het was verassend lekker! Ook de rode mul smaakte naar meer. O ja en je moet wel een beetje van katten houden want die lopen overal rond op het eiland ;)..