Nieuw, Online voeding/leefstijlcoaching!

Hoeveel maaltijden kun je het beste per dag eten?

Gepubliceerd op 3 oktober 2021 om 12:57

Hoeveel maaltijden men per dag zou moeten eten, daar zijn de meningen nogal divers over. De één zweert bij 3 maaltijden en de ander is voorstander van bijvoorbeeld 6 kleine maaltijden per dag. Daarnaast is ook vaak een vraag of het eten in een bepaalde tijdsperiode wel of niet verstandig is. Daarom zal ik kijken wat de wetenschap hierover zegt en wat mijn eigen ervaring hier in is. 

1. Bloedglucose

Soms wordt er gezegd dat het eten van meerdere maaltijden per dag zorgt voor een stabieler bloedsuikerspiegel. Maar is dit wel het geval? Er zijn hier diverse onderzoeken naar gedaan. En het blijkt dat mensen die 3 hoofdmaaltijden per dag eten niet een hogere bloedglucosespiegel hebben dan mensen die 6 maaltijden per dag eten. Het is wel zo dat de pieken iets hoger zijn maar dat gemiddelde bloedsuikerspiegel van mensen die 3 maaltijden per dag eten lager is. (1) Daarnaast kunnen hoge pieken in de bloedsuikerspiegel voorkomen worden door een goede samenstelling van koolhydraten, eiwitten en vetten in een maaltijd. 

2. Verzadiging

Ook is er aangetoond dat minder frequent maaltijden eten juist kan leiden tot meer verzadiging wat kan leiden tot een gezond gewichtsbehoud. (2) Bij deze studie is ook rekening gehouden dat de personen die 3 maaltijden eten dezelfde macrnonutriënten binnenkrijgen als de mensen die 6 maaltijden aten. Wel is belangrijk dat een onderzoek bij een aantal mensen is uitgevoerd en dat dit per individu verschillend ervaren kan worden. 

Wel is er aangetoond dat mensen die veel snacken gemiddeld een toename hebben in hun gewicht (3). De vraag is dan ook of vaker eten wel of niet helpt bij verzadiging. Hier kom ik later nog op terug.

3. Metabolisme

Ook is het niet zo dat wanneer er vaker gegeten wordt het metabolisme een 'boost' krijgt. Natuurlijk als iemand voor een langere periode vast, dan gaat het metabolisme omlaag. Dit gebeurt omdat het de primaire lichaamsfuncties als ademen probeert te voorzien van energie. Volgens sommige zou het metabolisme versnellen doordat de TEF omhoog gaat. TEF staat voor 'Thermic effect of food'. Hiermee wordt bedoeld hoeveel energie er verband wordt bij het verteren van bepaalde voeding. 

Stel ik een 100 gram kipfilet wat 100 kcal bevat, dan wordt 25% dus 25 kcal verbruikt tijdens het verwerken van de voeding.Uiteindelijk is het dan ook niet o dat je meer verbrand door vaker te eten maar gaat het om de hoeveelheid kcal die per dag worden gegeten. En of dit nou verdeeld is over 3 of 6 maaltijden, maakt in principe niet zoveel uit. (4)

4. Mijn kijk hierop

Uit diverse studies komt het erop neer dat vaker eten niet per se gunstig is voor gewichtsverlies of een verzadigend gevoel. Wel ben ik van mening dat eten iets heel persoonlijks is en iedereen er een ander gevoel bij heeft. Belangrijk is ook hoe de maaltijden zijn samengesteld. Wel is het zo dat op het moment dat je meerdere maaltijden per dag eet, ook de hele dag door bezig bent met eten en je misschien eerder grijpt naar gemaksvoeding. Dus mocht vaker kleine maaltijden per dag eten probeer dan een aantal gezonde tussendoortjes. Ook als iemand flink sport is het wel van belang om te zorgen dat het lichaam goed voorzien is van energie en kan het soms handig zijn om naast de maaltijden een extra tussendoortje te nemen.  

5. Tips rondom maaltijden

Wat ik je zou aanraden is vooral om te luisteren naar je lichaam, op het moment dat je echt merkt dat je honger hebt neem dan wat te eten, en als je verzadigd bent stop je. Dit is soms best wel moeilijk aan te voelen daarom heb ik hier een aantal tips:

  • Bedenk of je echt honger hebt of dat je eet om een andere reden (verveling, emotie eten, stress etc.)
  • Zorg dat je maaltijden goed verdeeld zijn, zorg bijvoorbeeld dat je goed ontbijt zodat je kan voorkomen dat je veel snack tussendoor.
  • Eet rustig en kauw goed op je eten, soms duurt het even voordat je voelt dat je verzadigd bent.
  • Schep niet te grote porties op en als je vol zit eet dan niet je bord leeg maar bewaar het voor een later moment.
  • Zorg dat je eet met aandacht, leg je mobiel weg doe je tv uit. Samen met andere mensen eten kan juist voordelig werken voor je maaltijd.

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.