Nieuw, Online voeding/leefstijlcoaching!

Is intermittent fasting gezond?

Gepubliceerd op 13 april 2021 om 12:14

Intermittent fasting is iets wat de laatste jaren steeds bekender is geworden en vaker wordt gedaan. Verschillende bekende mensen doen het, in 'fitness land' is het razend populair en misschien ook wel bij mensen in de omgeving. Maar is intermittent fasting gezond? En is het wel bedoeld voor iedereen? Dat lees je in dit artikel en daarnaast deel ik ook mijn eigen ervaring met intermittent fasting. 

Wat is intermittent fasting?

Om te beginnen zal ik uitleggen wat intermittent fasting inhoudt. Intermittent fasting is een manier van eten waarbij mensen in een bepaald aantal uren van de dag eten en de andere uren vasten. De manier hoe dit wordt toegepast kan per persoon verschillend zijn. Een veel gebruikte methode voor intermittent fasting is 16/8 methode. Hierbij eten mensen 8 uur van de dag wel en 16 uur van de dag niet. Iemand kan bijvoorbeeld van 12.00 tot 20.00 eten en de andere uren wordt er gevast. Wel mogen er dranken zoals water, thee en koffie zonder melk en suiker genuttigd worden. 

Wat zijn de voordelen en nadelen van intermittent fasting?

Verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die intermittent fasting toepassen kunnen afvallen. Voor mensen met overgewicht kan dit gunstig zijn. Als iemand met obesitas of overgewicht afvalt dan wordt het risico op andere ziektes waaronder hart-en vaatziektes ook kleiner.

Ook blijkt dat het mogelijk een gunstig effect kan hebben op de bloedsuiker en dat er vet verbrand wordt door het vasten. Daarnaast kan iemand een hoog verzadigd gevoel hebben doordat er in een relatief korte periode meerdere maaltijden gegeten wordt. Hierdoor is bijvoorbeeld de kans dat mensen gaan snacken kleiner. 

Maar... zijn er ook nadelen aan intermittent fasting? Hoewel intermittent fasting voor bepaalde mensen een gunstige manier van eten kan zijn, bijvoorbeeld mensen die willen afvallen of vet willen verliezen, is het niet voor iedereen. Voor mensen met bepaalde ziektes zoals diabetes type 1, is het verstandig om niet zomaar intermittent fasting toe te passen zonder advies van een professional. Daarnaast is het voor mensen die willen aankomen ook niet de beste optie, omdat ze dan in een korte tijdsperiode veel moeten eten en dit ook buikklachten kan veroorzaken.

Daarnaast is het belangrijk om niet zomaar te gaan intermittent fasten als je weinig kennis van voeding hebt. Dit omdat er een kans kan ontstaan dat er tekorten optreden doordat er te weinig gegeten wordt. En hoewel dit misschien wel ervoor zorgt dat men afvalt is dit niet per se gezonder. Je hebt namelijk een bepaalde hoeveelheid macronutriënten, vitamine en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Je hebt er namelijk niks aan als je geen energie hebt en je lusteloos voelt. Ook is het zo dat er nog onderzoek moet worden gedaan naar de lange termijn effecten van intermittent fasting.

Mijn ervaring met intermittent fasting

Zelf heb ik ook een aantal weken intermittent fasting toegepast. Waarbij ik at tussen 12.00 en 20.00. Niet met het doel om af te vallen maar om te kijken hoe ik er me bij voelde. Ik at dus wel gewoon volwaardige maaltijden die zowel koolhydraten, eiwit als vet bevatte. Wat ik zelf merkte was dat ik eerlijk gezegd mijn ontbijt in de ochtend best wel miste.

Omdat ik voornamelijk sport in de ochtend vind ik het zelf ook fijn om een maaltijd te nuttigen in de ochtend, wel merkte ik dat ik overdag geen honger had, maar juist constant een heel verzadigd gevoel had. Persoonlijk vond ik dit ook niet ideaal omdat ik daardoor juist minder trek kreeg en met moeite de volgende maaltijd naar binnen moest werken. Wel merkte ik dat ik minder met eten bezig hoeft te zijn doordat je niet de hele dag eet. 

Mijn conclusie is dat intermittent fasting niet voor mij is. Waarom? Ik eet graag gewoon meerdere kleinere maaltijden verdeeld over de dag. En het is niet zo dat dit invloed heeft gehad op mijn gewicht of vetperentage. Daarom doe ik nu ook niet meer aan intermittent fasting, voor mij had het gewoon geen voordelen.

Dat wil overigens niet zeggen dat dit voor een ander geen goede manier van eten is. Ik ben sowieso van mening dat er niet één goede manier van eten is voor iedereen en dat dit heel erg per persoon verschilt. Er zijn namelijk zoveel factoren van invloed zoals omgeving, genen, hormonen en beweging.

Een gezond voedingspatroon die bestaat uit voedzame voeding waaronder groente, fruit, vezels en gezonde bronnen van koolhydraten, eiwit en vet is als je het mij vraagt het belangrijkste. En hoe iemand dit verdeeld over zijn of haar dag kan de persoon zelf het beste aanvoelen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.