Hoeveel suiker?!

Gepubliceerd op 30 april 2020 om 17:55

Suiker.. er word veel over gezegd, vaak word ook beweerd dat suiker slecht is. Opzich is dat niet per se waar. Je lichaam heeft ook suiker nodig voor energie. En de ene persoon zal wat meer suiker kunnen hebben dan de ander. Wel is het zo dat veel suiker ongezond is. De WHO  adviseert om per dag niet meer dan 10% van je kcal iname aan suiker in te nemen. Dat geldt voor alle suikers, dus toegevoegde suikers maar ook suikers die van nature aanwezig zijn in voeding. 10% Is ongeveer 40-50 gram suiker per dag voor een gemiddelde volwassenen. Een paar redenen waarom veel suiker slecht is zijn:

  • Veel suiker geeft pieken in je bloedsuiker. Wanneer je bloedsuiker weer daalt krijg je trek. Hoe meer pieken, hoe meer trek je hebt wat kan leiden tot overeten en overgewicht. Daarnaast kan je zodra je suikerspiegel daalt je ook futloos gaan voelen.
  • Veel mensen krijgen meer 'zoete' trek als ze meer suiker eten. 
  • Suiker levert wel kcal maar geen vitamine, mineralen of vezels (Gunstige stoffen voor je lichaam)
  • Het is slecht voor je tanden.

Veel fabrikanten doen suiker in hun producten zodat het 'beter' smaakt. Soms proberen ze het te maskeren doordat er wel teksten als 'bevat volkoren granen' of 'bron van eiwit'. En ook al is wat ze beweren wel waar kan een product nog steeds ongemerkt meer suiker bevatten dan je denkt. Om je een beter beeld te geven hoeveel suiker er in diverse producten zit heb ik een foto collage gemaakt waarbij ik laat zien hoeveel suikerklontjes 20 verschillende voedingsmiddelen bevatten. De producten lopen steeds verder op in de hoeveelheid suiker. Van sommige producten verwacht je misschien dat het veel suiker bevat en van andere ben je misschien verras hoeveel suiker het bevat. 1 Suiker klontje is 4g. Het advies van de WHO voor de gemiddelde volwassenen is dus zo'n 10-12 suikerklontjes. Overschrijd jij dit advies?

1. Sourcy Vitamin water

2. Pure Chocolade (2 blokjes)

3. Portie (40g) Jordans granola 

4. Broodje Bapao

5. Liga evergreen

6. Banaan (1 stuk)

7. Stroopwafel 

8. Tomatensoep

9. Borrelnootjes

10. Snickers

11. Magnum classic

12. Iglo groente idee Italiaans

13. Glas vruchtensap

14. Kant en klare nasi met babi pangang

15. Breaker aardbei

16. Danone Danio straciatella kwark

17.Rode kool met stukjes appel

18. Blikje cola

19. Mcflurry Oreo 

20. Java chip frapuccino grande

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.