Nieuw, Online voeding/leefstijlcoaching!

Omgaan met sociale druk en gezond eten

Gepubliceerd op 4 september 2022 om 15:15

'Ach waarom neem je niet gewoon een stukje taart'... Misschien heb je het ooit wel voorbij horen komen op een verjaardag. Je bent net 3 weken goed bezig en hebt helemaal geen zin dat stuk taart. Toch laat je je over halen omdat dit 'normaal' is om te doen. Achteraf heb je er spijt van en heb je misschien niet eens genoten van je stuk taart.

Dit is een veelvoorkomend voorbeeld bij mensen die bezig zijn hun voedingspatroon te verbeteren. Misschien vanwege gezondheidsreden om af te vallen of omdat je gewoon gezonder wilt gaan eten. Onze omgeving kan onze keuzes beïnvloeden en dat geldt ook op het gebied van voeding en leefstijl. Wat door andere als de 'norm' wordt gezien is vaak iets waar we aan vasthouden, zelfs als je dat misschien niet wilt. Hoe je hier mee om kunt gaan? Dat lees je in deze blog. 

1. Schrijf je doel dagelijks op

Jij bent degene die kies voor jezelf en je gezondheid. Soms vergeet je dat misschien. Daarom kan het helpen om dagelijks je doel op te schrijven. Koop een schrift of gebruik je agenda om dagelijks bij te houden wat je doel is en waarom je het op deze manier wilt aanpakken. Doe je dit aan het begin van de dag dan ben je hier de rest van de dag ook meer van bewust. Hierdoor maak je waarschijnlijk eerder gezonde keuzes over de dag heen. 

2. Vertel je omgeving waarom 

Het klinkt heel simpel en eigenlijk is dat het ook. Als je omgeving weet waarom je bepaalde keuzes maakt zullen ze misschien ook minder opdringerig zijn met bepaalde dingen. Vertel je vrienden, familie en kennissen dat jij een keuze maakt omdat je probeert af te vallen of gezonder wil leven. In de meeste gevallen zullen ze dit waarderen. Tuurlijk kan je altijd negatieve reacties krijgen maar uiteindelijk gaat het om jouw gezondheid en niet die van een ander.

3. Omring je met je de juiste mensen

Nu wil ik niet zeggen dat als iemand anders ergen in staat dan jij dat je gelijk het contact moet verbreken. Wel is het handig om er bij stil te staan als er mensen in je omgeving negatief doen tegenover jou. Veel mensen hebben moeite met gezonde keuzes maken en willen daarom jou daarin meenemen. Als jij bewust kiest dat niet te doen kan er een ergernis ontstaan bij hen. Zorg dat je je omringt met mensen die je juist motiveren en achter je staan. 

4. Geniet ook wanneer je dat wel wilt

Kiezen voor je gezondheid is zeker goed. Wel is het dat op het moment dat jij jezelf van alles te verbied wat je lekker vind het een moeilijk vol te houden is. Op het moment dat je jezelf aanpraat dat je van alles niet mag, wordt de verleiding ook nog eens groter. Heb je een keer zin in een stukje taart of een frietje.. prima. Zorg alleen wel dat dit niet te veel en te vaak is. Dagelijks een hele taart of een zak friet is natuurlijk ook niet gezond. Realiseer je ook als je deze keuze maakt het uit jezelf komt omdat jij er zin in hebt en niet omdat jouw omgeving het je opdringt. 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.